Liquid Technologies to firma specjalizująca się w produkcji chemii do profesjonalnego użytku. Główną osią działalności są środki do czyszczenia klimatyzacji i wentylacji. Ale to nie jedyne produkty. Z właścicielami marki i jednocześnie Zarządem spółki, panami Bartoszem Urbankiem, Arkadiuszem Szydełko i Danielem Strubem, rozmawiamy o początkach firmy, jej rozwoju, zdobytym doświadczeniu, produktach i planach na przyszłość.

 

Jak powstała firma Liquid Technologies?

Idea stworzenia firmy Liquid Technologies powstała z obserwacji polskiego rynku lata temu. Bartosz, pracujący ówcześnie na stanowisku kierownika serwisu i utrzymania budynków kilka razy w roku zamawiał preparaty do czyszczenia klimatyzacji i wentylacji. Jedynie jeden zagraniczny producent wykazywał się ponadprzeciętną jakością przy, niestety, wysokiej cenie. Dostrzegliśmy w tym segmencie niszę,  którą postanowiliśmy wypełnić. Posiadaliśmy kompetencje, wiedzę, a przede wszystkim praktykę i doświadczenie w tym zakresie. Wykorzystując nasze zasoby know-how, stworzyliśmy produkty skuteczne biobójczo i przyjemnie pachnące.

 

Za sukcesem firmy kryją się wyjątkowi ludzie. Kim są założyciele marki?

Daniel Strub: Poznaliśmy się na studiach doktoranckich na Politechnice Wrocławskiej. Ja w firmie zajmuję się chemią organiczną i nieorganiczną. Jestem chemikiem i biotechnologiem. Posiadam doświadczenie w projektowaniu i otrzymywaniu związków zapachowych użytecznych w chemii gospodarczej. Zostałem laureatem nagrody International Federation of Essential Oils and Aroma Trades (IFEAT) za osiągnięcia w obszarze syntezy nowych związków zapachowych. Doświadczenie naukowe zdobywałem również za granicą, w jednym z najlepszych ośrodków zielonej biotechnologii w Europie. Podejścia do wizji biznesowej uczyłem się w Haas School of Business Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley. Jestem także członkiem Stowarzyszenia Top500 Innovators.

 

Arkadiusz Szydełko: Zajmuję się inżynierią chemiczną i procesową. Jestem Absolwentem Inżynierii Chemicznej Wydziału Chemicznego Politechniki Wrocławskiej i doktorem Wydziału Mechaniczno-Energetycznego Politechniki Wrocławskiej. W firmie wykorzystuję swoją gruntowną wiedzę w zakresie projektowania technologii chemicznych i doświadczenie naukowe zdobyte również za granicą. W ramach programu Leonadro da Vinci odbyłem trzymiesięczny staż w laboratorium analitycznym firmy Valgo Groupe w Tuluzie. Brałem udział w pracach grantów naukowych i naukowo-biznesowych, które dotyczyły opracowywania różnych technologii. W ramach programu Leonadro da Vinci odbyłem trzymiesięczny staż w laboratorium analitycznym firmy Valgo Groupe w Tuluzie, a także w ramach programu stażowego grantów norweskich FSS odbyłem trzymiesięczny staż w laboratorium IFE, Institute for Energy Technology w Kjeller w Norwegii. Pracowałem nad wytwarzaniem innowacyjnych materiałów (nośników tlenu) wykorzystywanych w procesie spalania paliw w pętli chemicznej. Jestem także laureatem grantu Narodowe Centrum Nauki w konkursie „Preludium

 

Bartosz Urbanek: Dziedziny, którymi się zajmuję, to HVAC i energetyka. Jestem absolwentem Wydziału Mechaniczno-Energetycznego Politechniki Wrocławskiej oraz doktorem Wydziału Mechaniczno-Energetycznego Politechniki Wrocławskiej. Mam kilkunastoletni staż pracy w branży HVAC oraz chłodniczej, gdzie byłem kierownikiem ds. serwisu i utrzymania budynków oraz konstruktorem urządzeń chłodniczych. Wiedza z zakresu projektowania, materiałoznawstwa, mechaniki płynów i termodynamiki oraz doświadczenie w serwisowaniu urządzeń pozwoliły mi wdrażać skuteczne rozwiązania z zakresu stanowisk pomiarowych, skuteczności działania preparatów do czyszczenia HVAC oraz produkcji.

 

Przez osiem lat swojej działalności firma zdobyła ogromne doświadczenie. Jak przekłada się ono na obecną działalność Liquid Technologies?

Naszą działalność zaczynaliśmy w trójkę. Od początku wszystko robiliśmy sami, zaczęliśmy „u korzeni”. Samodzielność dała nam niesamowite doświadczenie, zrozumienie i kontrolę nad każdym aspektem firmy. Dziś firma zatrudnia dodatkowo 4 osoby zajmujące się różnymi gałęziami prowadzonej działalności oraz zleca prace wielu przedsiębiorstwom spoza organizacji w charakterze umowy o dzieło/zlecenie. Firma rozwija się, stale zdobywamy nowych odbiorców. Obecnie nasze produkty HVAC są dostępne na terenie całego kraju, w głównych hurtowniach specjalistycznych, sklepach branżowych oraz w marketach Liroy Merlin. Z naszych produktów korzystają m.in.: port lotniczy w Gdańsku, ambasada amerykańska czy warszawskie metro. Nie można oczywiście zapomnieć o rzeszy zadowolonych serwisantów i klientach końcowych.

Od początku stawiamy na szeroką współpracę z serwisantami. Otrzymujemy od nich informacje zwrotne, co jest dla nas niezwykle cenną wiedzą, wykorzystywaną do ciągłego udoskonalania naszych produktów.

 

Z sukcesem korzystamy z projektów unijnych. Obecnie realizujemy projekt, który otrzymał grant w ramach konkursu ARAW. Jest to usługa badawczo-rozwojowa, którą realizuje Politechnika Wrocławska. Projekt ma na celu opracowanie trzech innowacyjnych produktów, dwóch o potencjale biobójczym – jeden w formie płynnej i jeden w postaci tabletek – o zwiększonym bezpieczeństwie użytkowania oraz nowy produkt czyszczący dla branży OZE. Opracowane produkty będą oparte o surowce naturalne o jak najmniejszym szkodliwym oddziaływaniu na człowieka i środowisko, dlatego do zbadania ich potencjału niezbędne jest wykorzystanie specjalistycznych metod i zaawansowanej aparatury badawczej. Produkty te to innowacje w skali krajowej, a jeden z nich będzie innowacją na skalę międzynarodową. Naszą niewątpliwą siłą jest inwestowanie w bezpieczne i innowacyjne produkty.

.

 

Panów firma to nie tylko produkcja i sprzedaż chemii przemysłowej, ale projektowanie produktu od konceptu po realizację. Czy mogą nam Panowie zdradzić kilka tajników, jak wygląda taki proces?

 

Najważniejsza jest potrzeba. Często zgłaszają się do nas ludzie zainteresowani konkretnymi rozwiązaniami. Również obserwacja rynku i życia codziennego jest dobrym przyczynkiem do powstania myśli technologicznej bądź gotowego produktu specjalistycznego na który jest zapotrzebowanie. Następnie przychodzi czas na rozpoznanie rynku, literaturę specjalistyczną, próby skuteczności i testy w laboratoriach certyfikowanych. Nieodłącznym elementem jest też interakcja z potencjalnym odbiorcą w celu osiągnięcia żądanego efektu. Proces produkcji to także ścisła współpraca z jednostkami badawczo-rozwojowymi oraz szereg badań specjalistycznych. Staramy się, aby bazą naszych działań były surowce naturalne.

 

Z czego wynika skuteczność produktów Liquid Technologies?

Są to produkty kompleksowo przebadane, poddane testom i szczegółowym badaniom, nie tylko tym obowiązkowym, wynikającym z przepisów prawa, ale także dodatkowym, w renomowanych,  akredytowanych laboratoriach krajowych, jak i zagranicznych. Każdy z produktów to odpowiedź  na konkretne potrzeby odbiorcy, np. skuteczność działania na określony rodzaj bakterii czy mikroorganizmów. Duże znaczenie mają też: wysoka jakość surowców, certyfikacja oraz długi gruntowny proces testowania u różnych odbiorców. Staramy się, żeby wartością dodaną był przyjemny zapach, możliwie dopasowany do oczekiwań klienta.

 

Kto może nabyć środki Liquid Technologies. Jakie są kanały dystrybucji?

Obecnie odbiorcami są to głównie profesjonalni i wykwalifikowani serwisanci, którzy mają dostęp do produktów poprzez współpracę z siecią hurtowni specjalistycznych. Wychodząc naprzeciw pogrzebom odbiorców indywidualnych wypuściliśmy na rynek również produkty do indywidualnego użytku, którym można dokonać serwisu klimatyzacji w domu samodzielnie, korzystając np. z filmików instruktażowych zamieszczanych w serwisie YouTube. Nasze produkty można zakupić również on-line, tj. na Allegro, a także kontaktując się z naszym działem sprzedaży.

 

Czy poza środkami do czyszczenia klimatyzacji i wentylacji marka Liquid Technologies produkuje także preparaty o innym przeznaczeniu?

Oczywiście. W czasie pandemii natychmiast wypuściliśmy na rynek płyny do dezynfekcji powierzchni oraz przebadany dermatologicznie żel do dezynfekcji rąk o bardzo przyjemnym zapachu i niewysuszającej rąk formule. Są to w pełni skuteczne produkty nie zawierające alkoholu.

Wkrótce w sprzedaży znajdzie się gotowy do wdrożenia na rynek, bardzo innowacyjny produkt na  komary i kleszcze, bezpieczny podczas dłuższego stosowania nawet dla dzieci od 6 miesiąca życia. Innowacyjność produktu polega na tym, że jest skuteczny i nie zawiera DEET (substancja klasyfikowana jest jako produkt szkodliwy i drażniący na oczy i skórę). Nasz produkt jest bezpieczny do długotrwałego stosowania nawet u tak maleńkich dzieci, ale także u kobiet w ciąży i karmiących piersią.

 

Zapraszamy do współpracy także właścicieli hoteli, których oczekiwaniem jest stworzenie produktu pasującego do stosowanych w ich obiektach linii kosmetyków. W naszych produktach HVAC czy do dezynfekcji możemy zastosować jeden, spójny zapach.

 

Co uważają Panowie za największe osiągnięcie swojej firmy?

Z pewnością własny, niekredytowany polski kapitał, oraz prężne działanie od 8 lat. Jesteśmy dumni z wysokiej skuteczności naszych preparatów i z tego, że możemy w każdej chwili wyprodukować produkty np. o unikatowej indywidualnej linii zapachowej, z gwarancją skuteczności i efektu biobójczego. Sukcesem jest dla nas świadomość, że linia naszych produktów została gruntownie przemyślana, tak aby wyeliminować ryzyko pomyłek serwisantów i umożliwić dobór intuicyjny, czemu służą charakterystyczne kolory opakowań linii HVAC. Kolory ciepłe to produkty do jednostek zewnętrznych (skraplaczy), kolory zimne do jednostek wewnętrznych (parowników). Dla ułatwienia dokonaliśmy też podziału na linię External – zewnętrzną oraz Internal – wewnętrzną.

Cieszymy się, że marka jest rozpoznawalna na rynku. Ma już swoja renomę. Jako sukces poczytujemy także środki pozyskane z Unii Europejskiej, wdrożenie innowacji produktowych oraz własnych pomysłów, które przynoszą dochód i znajdują rzesze zadowolonych klientów.

 

Firma Liquid Technology dała się poznać także jako współorganizator i patron wielu wydarzeń naukowych, kulturalnych, propagator wiedzy. Dlaczego są to ważne dla Państwa aspekty działalności marki?

Od kilku lat jesteśmy zaangażowani w wydarzenia propagujące naukę. W 2018 i 2019 r. braliśmy udział w targi twórczości akademickiej, we wrześniu 2022 r. nasza spółka miała zaszczyt bycia współorganizatorem 52. Międzynarodowego Sympozjum Olejków Eterycznych we Wrocławiu. W ramach tego prestiżowego wydarzenia zaplanowaliśmy wraz z Wrocławskim Centrum Transferu Technologii, oprócz części naukowej, również część biznesową (B2B), podczas której lokalni, regionalni, jak i krajowi przedstawiciele branży kosmetycznej, farmaceutycznej, spożywczej i chemii gospodarczej mogli spotkać się, między innymi, z międzynarodowymi producentami i dystrybutorami olejków eterycznych i ekstraktów aromatycznych. Uczestnikami konferencji byli głównie naukowcy, przedstawiciele biznesu i ciał legislacyjnych z całego świata. Udział wziął w nich także jeden z najlepszych analityków na świecie, prof. Luigi Mondello z Mesyny, a także przedstawiciele największej biznesowej organizacji olejkowej – International Federation of Essential Oils and Aroma Trades, IFEAT. W roku 2022 po raz pierwszy byliśmy współorganizatorem tego wydarzenia, ale we wcześniejszych latach nasz członek zarządu, Daniel Strub, był uczestnikiem tego sympozjum. Wszyscy jesteśmy aktywnymi naukowcami, czego dowodem są publikacje naszych artykułów naukowych.

Staramy się angażować także w działalność charytatywną. Chętnie włączyliśmy się w pomoc Ukrainie, przekazując środki do dezynfekcji. W czasie pandemii wspieraliśmy stowarzyszenia wrocławskie, w tym towarzystwo Brata Alberta. Od lat chętnie sponsorujemy działalność kulturalną, społeczną oraz działania na rzecz środowiska. Nasza misja to nie tylko biznes i zysk, ale także popularyzacja nauki i przykład dobrego partnerstwa ze światem nauki na różnych płaszczyznach. To jest wyzwanie dzisiejszych czasów.

 

Jakie są plany firmy Liquid Technologies na przyszłość?

Firma Liquid Technologies obecnie działa na rynku polskim. Docelowo chcemy rozszerzać kanały dystrybucji produktów, a tym samym stale zwiększać ich sprzedaż na rynku krajowym. W najbliższych latach planujemy wejść na rynki międzynarodowe, zarówno europejskie, jak i światowe. Obecnie prowadzimy działania mające na celu wprowadzenie produktów w Niemczech, a także krajach bliskiego wschodu. Działania te oczywiście mają przede wszystkim generować wzrost przychodów firmy.

W planach rozwojowych firmy jest dalsze rozszerzenie oferty o nowe produkty: innowacyjnego w skali światowej produktu płynnego do czyszczenia i odkażania dla branży kosmetycznej, nowatorskich na rynku krajowym tabletek do utrzymania czystości mikrobiologicznych układów HVAC i produktu czyszczącego dla branży OZE do czyszczenia paneli fotowoltaicznych w postaci płynnej o zwiększonym poziomie bezpieczeństwa, a także produkt do czyszczenia kuwet i klatek dla kotów oraz bardzo skuteczny preparat do czyszczenia elewacji.

Aby zrealizować te plany, konieczne jest stałe doposażanie firmy w nowe maszyny i urządzenia do produkcji, rozlewania, etykietowania produktów. Te działania stanowią ważny punkt w strategii rozwoju naszej firmy.

Dziękuje za rozmowę.

 

 

Liquid Technologies

  1. Gdańska 13

50-344 Wrocław

www.ltchem.pl